14 Ocak 2007

ZEYTİNYAĞLI LAHANA SARMASI

IMG_8586_resize
Pirinç etkinliği deyince benim ilk aklıma annemden öğrendiğim zeytinyağlı lahana sarması geldi. Haftasonu annemde gelince lahana sarmamızı yaparak, pirinç etkinliğine katılmak kısmet oldu. Ben içini hazırladım annem sardı, ben o arada ne yaptım derseniz, oda bu yazının devamında:)

Geçelim tarifimize...

ZEYTİNYAĞLI LAHANA SARMASI

Malzemeler:

1 orta boy lahana
4 su bardağı pirinç
2 orta boy soğan
1 yemek kaşığı nane,
1 çay kaşığı pul kırmızı biber
1 çay kaşığı kimyon
1 çay kaşığı karabiber
3 yemek kaşığı domates salçası
1 tatlı kaşığı tuz
1 çay kaşığı limon tuzu( yarım çay bardağı su ile eritilecek)
yarım su bardağı sıvıyağ
1 demet maydonoz

Yapılışı:
Lahananızı yapraklarını ayırıp büyük bir tencerede haşlayıp süzün. Sıcak suda lahanalar hafif ölene kadar tutun.
Soğanları, maydonozları doğrayın. Pirinç ve diğer malzemeleri karıştırın.
Haşlanmış süzülmüş lahana yapraklarının içinde bu harçtan koyup sarın.
Sardıktan sonra sarmaların üstünü kapatacak kadar su ekleyip biraz da sıvı yağ gezdirdikten sonra bir porselen tabak kapatın. Kısık ateşte yavaş yavaş lahanalarınızı pişmeye bırakın. Porselen tabak, sarmaların tencerede kaynarken hareket etmesini ve pirinçlerin dışarıya çıkmasını önleyecektir. Suyun tamamını çektikten sonra ocağın altını kapatın.
Yanında mutlaka turp ilavesi ile yemeniz önerilir. Ana-kız turpu çok severiz. En güzelde lahana sarması ile gider. Turpun ortasını çıkarıp keseyim derken bir baktım kalp şeklinde turplar ortaya çıktı, bana da süsleme malzemesi çıktı:)
Afiyet olsun...

Annem lahanaları sararken ben puzzle yaptım. Son durumunu ayrı bir yazıda paylaşmak istiyorum. Çünkü ben fotoğraflarını çektikten sonra sürekli gelip gidip parça eklemeye devam ettim ve göreceğiniz hali güncel değil artık. Bu akşam tekrar fotoğrafını çekeceğim.

23 yorum:

Damak Tadı dedi ki...

Sevgili Pınar'cığım,
Senin ve anneciğinin ellerine sağlık tatlım,harika olmuşlar..Sizlere afiyetler olsun..
Etkinliğin hayırlı olsun tekrardan..
Turplar figurları tıpkı profildeki kalplari andırmış,sanki bire bir gibi..Çok hoş ellerine sağlık,maşaallah canım..

Sana ve ailene mutlu bir hafta diliyorum..Sevginiz bol olsun..

Adsız dedi ki...

anneciğininde seninde ellerine sağlık lahana dolmasına hiç dayanamam nefis görünüyor.

Adsız dedi ki...

pınar ellerinize sağlık...annem lahana dolmasını birde patatesli yapıyor pirincini daha az koyuyor ben bayılıyorum ama bunu fazla bilen yok bizim köye has :)

Esma...

Punto dedi ki...

Neden beyaz lahana? Karalahananın suyu mu çıktı? Şaka. Şaka.

Bocuruk dedi ki...

Pınar'cığım,
Biz de annemle etli lahana sarması yaptık haftasonu. Çok da severim. Hem zeytinyağlısını hem etlisini. Sizin de ellerinize sağlık canım :)
Puzzle nı merak ediyorum. Ben epeydir yapmadım. Aslında terapi gibi bir şey. İnsan puzzle yaparken başka bir şey düşünemiyor. Görüşmek üzere :)

nilay dedi ki...

Pınar'cım ;
nefis olmuş :) bende zeytinyağlısına bayılırım...ama genellikle lahana sarmasını kıymalı yapıyorlar...zeytinyağlı ve bol limonlu benim tercihim...ellerinize sağlık

sevgiler

Pınarın Kulubesi dedi ki...

Merhaba Gül Hanım
sizlere de güzel bir hafta diliyorum. Sizin etkinlik için yaptıklarınız da çok özel, yöresel.
sevgiler
Merhaba Seda
zeytinyağlı lahana sarması benim en çok sevdiğim yemek diyebilirim. Açken ne yemek istersin diye sorsalar cevabımdır benim. Hatta çiğ dolma içini çok severim. Dolmadan iç arttığı zaman çok sevinirim, hiç ziyan olmaz ben seve seve yerim onları. Tabiki zeytinyağlı olacak.
sevgiler
Merhaba Esma
ne güzel her yörenin kendine has lezzetleri, yöntemleri var. Lahana sarmasını bulgurla yemiştim, öylede çok ama çok güzel olmuştu. Patatesli iken pirinç mi yoksa bulgur mu kullanıyorsunuz?
sevgiler
Merhaba Punto Amca
karadenizli olmadığımıza göre neden kara lahana:) Beyaz lahana her zaman tercihimdir:)5 yıl öncesine kadar Kara lahana yı mor lahana diye biliyordum. Salatalara kullandığımız lahana dan nasıl sarma yapıyorlar diye de merak ediyordum:)
sevgiler
Merhaba Bocuruk
annem yanımdayken puzzle yapmak ayrı bir güzel, birlikte yemek yapmak ise apayrı güzel, Özellikle yöresel yemeklerimizi yapıyor isek çok mutlu oluyorum midem bayram yapacağı için:) Aslında yapmasını bende biliyorum ama benim gibi bu yemeklere alışık biriyle yemek ayrı keyif veriyor.
Puzzle kesinlikle terapi gibi, dün bütün akşam puzzle yaptım neredeyse ve hiç birşey düşünmediğimi farkettim senin yorumunu okuyunca, sadece parçaları bulup birleştirmek, ve parçaları birleştirmenin mutluluğu:)
sevgiler
Merhaba Nİlay
damak zevkimiz kesinlikle uyuşuyor
benimde tercihim zeytinayağlı, et ile zaten aram yok. Herşey zeytinyağlı olsun.
sevgiler

Adsız dedi ki...

merhaba pınar

biz patatesliyken pirinç kullanıyoruz.patates çiğ olduğu için tutmasını sağlıyor.

esma

http://www.flickr.com/photos/21373551@N00

Pınarın Kulubesi dedi ki...

Merhaba Esma
resimlerin çok güzel.. Çiğ dolma içini yemeyi çok seviyorum biliyormusun. Eğer patates koyarsak yine sevmeye devam edebilir miyim bilmiyorum:)) İç artsada yesem derim hep:)
sevgiler

Nukhet dedi ki...

Pinarcim

Iyi aklima getirdin bak. Ev de lahana var nden gidip pisirmeyim ki bu aksam. Daha once hic yapmadim. cok severim ama hep bana yapan birilerini bulurdum. Dur ben yapayim bu seferde. Ellerine saglik. Bir de guzel suslemissin. Sevgiler

LaMa dedi ki...

Bayilirim lahana dolmasina nasil da canim cekti himmm..bir de anlatmissin annemler birlikte yaptik diye :(
afiyet olsun ALlah bozmasin....

Adsız dedi ki...

merhaba pınar,biliyor musun etkinlik için ben de lahana sarması ve risotto yu beraber yaptım ama sarmanın resmini beğenmedigim için risotto ile katıldım,aynı tarifle katılacakmışız,annenin ellerine sağlık.selamlar..

Adsız dedi ki...

pınar yine ben yani esma :) bende çiğ dolma içini çok seviyorum hatta yaparken biraz fazla yapıyorum ama ben hiç patatesli yemedim yiyebilirmiyim bende bilmiyorum :P

resimleri beğenmene sevindim teşekkürler...

Pınarın Kulubesi dedi ki...

Merhaba Nükhet
bu lahana sarmasını hayatımda tam olarak bir kere kendim yaptım. Hemde üniversitede yurtta kalırken:) Elektrikli ocaklarımız vardı, epey zor olmuştu. Ufacık tencerelerimizde lahana haşlamak. Ama sonuç güzel olmuştu. En güzeli bize birilerinin yapması yine:)Ama annemin lahana sarması dışındakileri sevemiyorum bir türlü, baharatı salçası yerinde olacak.
Merhaba Lama
bak üzüldüm şimdi:( Annemin yaptığını da söylemem lazım. İçini ben hazırladım ama sarması ona aitti. Ben yaptım demek olmazdı. Kışın gel Türkiye'ye sanada yaparım lahana sarması
Merhaba Süheyla
bende resmi beğenmedim aslında ama başka çarem de yoktu :)Yedekte başka pirinçli birşey yoktu:)
Risotto yu merak ediyordum. Tarifin çok iyi oldu.
Merhaba Esma
ne güzel benim gibi dolma içine bayılan biri daha varmış:) Her düşünüşümde ağzımdan sular akıyor. Helede benim yaptığım için lezzeti çook güzel oluyor. Baharatı salçası yerinde olunca müthiş:))
sevgiler

Adsız dedi ki...

Lahana dolmasını her halini seviyorum.Hem etli hem zaytinyağlısı süper bir lezzet...Bu etkinlik iyi oldu hem yeni tarifler hem uzun zamandır yapmadığımız yemekleri anımsamak açısından :)Anneciğinin ve senin ellerine sağlık :)

Selam ve sevgilerimle

Pınarın Kulubesi dedi ki...

Merhaba Serinmavi
bu etkinlik gerçekten çok iyi oldu. Bu sayede güzelim lahana sarmalarını yemek nasip oldu.
selam ve sevgiler

Adsız dedi ki...

merhaba,

bayramdan beri canım öyle çok lahana sarması istiyorki anlatamam ama annemin lahana sarmasından :) şimdi siz annem sardı diyince böyle biraz hüzünlendim. Ben de şubat başı gibi boluya gidince anneciğime sardırayım bari :)

sevgiler.

annenizin eline sağlık
http://misss.blogcu.com

umran dedi ki...

annene selamlar ,ellerinize saglik.

okuranne dedi ki...

rejimdeyim, böyle de olmaz ki, böyle yapılmaz ki:)

Adsız dedi ki...

pınar hanım hayırdır nerelerdesiniz? sayfayı uzun süre güncellemeyince merak ettik.. alişkın değiliz bu durumlara:)
betül

Pınarın Kulubesi dedi ki...

Merhaba Zerrin
anne yemekleri de başka oluyor. Esasında annemin bildiği öyle çok çeşit yoktur.Yöresel yemeklerini bilir ve onların dışına çıkmaz pek. Lahana sarmasıda annemin en güzel yaptıklarındandı. Ondan bana da geçti bu tarif.. Bolu'ya sevgiler
Merhaba Umran, teşekkür ederim
Merhaba Meral, lahana sarması bence tam bir diyet yemeği, pirinç yerine bulgur ile yapıp daha da sağlıklı hale çevirebilirsin
sevgiler
Merhaba Betül
sabahtan beri fotoğrafları yüklemeye çalışıyorum. El mi yaman Blogger mı yaman dedim ve başka bir yöntemini buldum sonunda:) Fotğraflarımı zorla da olsa yüklettim bloggera:)Artık yeni postuma beklerim yorumunu, blogumu takip etmene ayrıca sevindim.
sevgiler

B5 dedi ki...

limon tuzu nedir?

Pınarın Kulubesi dedi ki...

Limon tuzu böyle billur taş şeklinde olan birşey iri tuz parçaları gibi.. Suda eritince ekşi bir tat veriyor. Dolmalara, kısırlara özellikle bunu kullanırlar limon yerine. Türkiye'de paketini 1 milyona filan satıyorlar. 100 gr kadar birşey sanırım. Marketlerin baharatlar kısmında bulabilirsin. Ama yurtdışında hiç görmedim marketlerde. 1 çay kaşığı toz Limon tuzu yerine 1 limonun suyunu kullanabilirsin.. Tarif sekteye uğramasın:)