20 Mart 2007

HINKAL

Kurban olem et hınkalın adına
Doymah olmaz lezzetine tadına
Bir kez olup ataş vurun oduna
Çoh çetindir beklemesi hınkalın
Kurban olem hınkal yapan ellere
Çoh çetindir beklemesi hınkalın...
Üstüne şarkı yazılan bir yemeğin yapılışına tanıklık edip bir de üstüne afiyetle yiyebilen şanslılardan idik eşimle. Ahıskalı arkadaşım Nazife'nin İstanbul ziyareti sırasında bize yaptığı yöresel Hınkal yemeğinin tarifini verirken epey dikkatli de olmam gerekiyor. İnce ayrıntıları o kadar çok ki...
Bir Gürcü yemeği olan Hınkal için maharetli ve çabuk eller gerekiyor. Nazife bunu tek başına 2 saatte yaptı, o aşçı ben de yamağı oldum:) 2 saatlik uğraşın sonunda 6 kişilik Hınkal çıktı. 3 kişiliğini biz yedik, kalanını da ertesi gün haşlamak üzere kaldırdık. Bana kalsa daha fazla yiyecektim ama neyse ki beni durdurdular. İnsan doyduğunu belli bir süre geçtikten sonra anlayabiliyor ancak:)
Hınkalı yedikten sonra yeşil çay içilmesi gerekiyormuş, bizde öyle yaptık, esaslı yeşil çayımızdan demleyip içtik. Demleme dediğim de sıcak su dolu bardakların içine yeşil çay yapraklarından birer tane atıp 1 dk beklemekten ibaret, zaten yapraklar biraz fazla duracak olsa çok acı bir hal alıyor ve içilmesi zorlaşıyor. Bu çayı da Çinli arkadaşım getirmişti. Yazarken farkettim benim doğudan ne çok arkadaşım varmış diye. Üstelik üniversite hayatımın en samimi arkadaşlarıydı. Sanırım içlerinde ki güzelliği ve yabancı oluşun verdiği çekingenliklerini farkedip, özellikle onlara yönelmemdi bu kurulan arkadaşlıkların sebebi... En başta Nazife, Yu, Nur Murat ve Bedelbay, bu yazıyı okuyorlarsa onları ne çok sevdiğimi ve benim en iyi arkadaşlarım olduklarını söylemek istiyorum. Belki bunu söylemeye fırsatım olmamıştır, ya da ancak şimdi farkediyorumdur onların hayatımda ki yerlerini...

Hınkal yemeğini tarif edecekken bu konuya neden girdim bilemiyorum. Ama işte bu yüzden günlük sayfamı çok seviyorum. Tariflerin arasına anılarımı ve günlük yazılarımı serpiştirebiliyorum dilediğimce...
HINKAL
Malzemeler:
  • 400 gr koyun kıyması (sinirsiz)
  • 4 baş iri soğan
  • 3 su bardağı un
  • su
  • tuz, karabiber
  • 5-6 diş Sarmısak

Yapılışı:

Mantı hamuru yapar gibi su, 2 çay kaşığı tuz ve 3 su bardağı un ile hamur yoğrulur. Bu hamur dinlenmeye bırakılır. Üstü kurumaması için bir kapakla kapatılır. 10 dk dinlendirilir.

Bu arada soğanlar çok ince olacak şekilde doğranır. Üzerine karabiber ve 2 çay kaşığı tuz katılarak yoğrulur. Koyun kıyması da katılır, karıştırılır.

Dinlenen hamur tekrar resimdeki gibi etrafına un serperek yoğrulur. İkiye ayrılır. 2 yumak yapılır, dinlenmeye bırakılır. Üstü kapalı olarak 5 dk dinlendirildikten sonra ilk yumak, mantı hamuru gibi ince bir şekilde açılır. Mantıdan daha büyük olacak şekilde 5x5 cm eninde kareler kesilir. İçlerine hazırladığınız kıymalı içden bırakılır. Sıra geldi kapatma şekline buraya dikkat... Resimde ki gibi karenin köşeleri ortaya gelecek şekilde üstten büzülen bohça gibi olacak ama bir içeri bir dışarı hareketi ile kenarlar birleştirilecek. Mantıları un serptiğiniz bir tepsiye dizin, altları yapışmasın ki kolayca şekilleri bozulmadan kaynama suyuna atabilesiniz.

Mantılarımız hazır, sıra geldi pişirmeye...
Büyükce bir tencerenin yarısından çoğunu su ile doldurarak kaynatın. 2 çay kaşığı tuz atın. Tuz miktarı size fazla gibi gelebilir ama bu yemeğin özelliği bu imiş, yerken hiç de tuzlu bir tat hissetmedik. Ama dilerseniz tuzu siz azaltın yine de. Ama yemeği yedikten sonra hem sarmısak hemde tuzun etkisiyle susatıyor, yeşil çay içilmesinin sebebi de buymuş. Yeşil çay, fazla su içirmiyor ve böylece yemekle birlikte içilen fazla su şişkinlik vererek rahatsızlık vermiyor.

Kaynayan suyun içine mantıları atın, çabucak pişip su yüzüne çıkıyorlar. Su üstünde de 3-5 dakika kadar durduktan sonra süzgeç kepçe ile alın. Tabaklara paylaştırın. Servis tabağı olarak geniş ama hafif çukur olanları tercih edin.

Sarmısakları tuz ve karabiber ile ezin, minik kaplara paylaştırdıkdan sonra, haşlama suyundan ekleyin, sarmısak sosunuz hazır. Bizim bildiğimiz mantıda sarmısak ve yoğurt karıştırılır ama Hınkalde ayrı ayrı tutuluyor. Mantıları önce sarmısak sosuna sonra da yoğurda batırıp o şekilde yiyorsunuz. Kendimi bir çin yemeği yer gibi hissettim. Buharda mantıyı anımsattı bana.

Nazife söz verdi bir dahakine buharda mantı yapacak bize ve daha adını unuttuğum diğer yöresel yemeklerinden:) Kim misafir kim evsahibi karıştı biliyorum. Bende kendi memleketimin lezzetlerinden biber ve patlıcan kurusundan dolma yapacağım.

Farklı diyarların lezzetini tatmak çok güzel. Bir gurme gezgini olup tattığım lezzetleri gazete ya da dergilerde yazmayı çok isterdim.

29 yorum:

Adsız dedi ki...

Nazif'in ellerine sağlık...sizlere de afiyetler olsun :)

Çok güzel bir yemek olduğunu biliyorum ablamda bşize yapmıştı.

Resimlerde çok güzel ve faydalı olmuş...selam ve sevgilerimle...

pecete dedi ki...

Muhteşem gözüküyor. Yapanın da yiyenin de ellerine sağlık. Eminim Bebi de bundan büyük zevk almıştır. Sevgilerimle...

Betül dedi ki...

pınarcım arkadaşının ellerine sağlık tabi seninde resimlerine:)
oh ne güzel bir ziyafet çekmişsiniz.

Adsız dedi ki...

pınar merhaba ;
harika görünüyor hınkal daha önce yemedim ama mantıya benziyor okurken bile canım istedi arkadaşının ellerine sağlık bu arada dün fındıklı kurabiyeni yaptım harika oldu hem tarçın hem fındık mükemmel bir lezzet çok teşekkür ederim tarif için.
sevgiler

Punto dedi ki...

Sevgili Pınar;
Tarifinden çıkış aldım, kayınvalidenin önüne koydum. Gözleri iyi seçemiyor ama yaparım bir gün dedi. O günü sabırla beklemek düştü bana da.

Bocuruk dedi ki...

Pınar'cığım,
Annem mantı hamuru yoğurduğunda bir kısmı ile bize hıngel yapar. Senin anlattığın tarife çok benziyor. Annem mantıyı kayseri usülü yapar yani minik minik. Ve haşladıktan sonra haşlama suyunun hepsini dökmez. Hıngeli ise büyük büyük yapar ve haşladıktan sonra aynı sizin tarifteki işlemleri uygular. Kapatma şekli böyle orjinal değil ama. Üçgen şeklinde kapatıp uçları birleştiririz biz. Anladığım kadarıyla hinkal dan esinlenilmiş bir tarif bizimkisi :) Ellerine sağlık arkadaşının da senin de. Ve afiyet olsun hepinize. Bebişe de tabii :)
Sevgilerimle...

Adsız dedi ki...

Pınar'cığım senin ve Nazif'in ellerine sağlık,afiyetler olsun canım..
Tıpkı mantı gibi sadece katlaması biraz farklı sanırım..
Tekrar ellerine sağlık canım..Umarım dileğin günün birinde kabul olur da değişik tatları tadabilirsin..
Canım senin bir ablan olarak (tabiiki kabul edersen)burdan sana yazma gereğini hissettim..
Canının çektiği ve de yapamadığın veya zamanın olamadığı günlerde bana haber verirsen çok mutlu olurum..Çekinmene hiç gerek yok canım..

Kendine çok dikkat et..Sevgiyle yanaklarından öpüyorum..Gül/d.tadı

Adsız dedi ki...

Cok hos gozukuyor valla, canim istedi tatmayi, acabilsem de manti yapsam ben ;)
Ellerinize saglik canim

Adsız dedi ki...

Pınarcığım...
Bu harika yazın için teşekkür ederim.
Sana ve Armağana da çok çok teşekkür ederim. Beni evinizde evdeymiş gibi hissettirdiğinize,size her gelişimde misafirperverliğinize hayran kalıyorum zaten.
İnşallah planladığımız gibi diğer tarifelerimizi de uygulamaya imkanımız olur.Böylece tarifeler alış verişi gerçekleştiririz :)))
Görüşmek üzere...
Sevgilerle
Nazife

nilay dedi ki...

Pınar'cım ;
yöresel yemekleri bende çok seviyorum...ellerinize sağlık ,anlatım çok güzel olmuş...çok lezzetli görünüyor...bende gurme olmayı çok isterdim :) dünyanın en keyifli mesleklerinden biri olsa gerek değil mi...

sevgilerimle

Adsız dedi ki...

Merhaba Pınar,galiba adaşım olan arkadaşın yaptı bu yemeği.Hani en yakın arkadaşım demiştin ya... Ellerinize sağlık güzel görünüyo.Ben dün gece yorum yazdım sana nerelerdesin merak ettim diye ama bi türlü yollayamadım,neyse bugün cevabını almış oldum.iyi olduğunu öğrendim en azından,kendine ve bebeğine iyi bak,görüşmek üzere...NAZİFE

Pınarın Kulubesi dedi ki...

Merhaba Serinmavi,
ne güzel ablanın bu yemeği yapabiliyor oluşu:)
çok güzeldi gerçekten
sevgiler
Merhaba Peçete
Bebi de sevdimi bilmiyorum ama eminim et yemeyen annesinin midesine biraz et girince epey sevinmiştir:)
Merhaba Seda
kurabiye tarifinden memnun kalmana çok sevindim.
Afiyet olsun
sevgiler
Merhaba Punto Amca
Kayınvalidenizde kol kuvvetinin yerinde olması gerekiyor, mantı hamurunu yoğurup açabilmek için:)O yüzden çıktıyı kızının eline tutuşturmanız daha iyi olabilir:)
sevgiler
Merhaba Bocuruk
kapatma şekli daha farklı da olabiliyormuş. Arkadaşım bir yöntemini gösterdi, poğaça gibi olanlar da oluyor daha iri ve yarım ay şeklinde. İster üçgen, ister bohça şeklinde olsun, aynı lezzeti veriyor sonuçta:)
Bu yemeği senin de tatmış olmana çok sevindim. Annen hıngel yapmayı nereden öğrendi acaba?
sevgiler
Gül Hanım
çok çok teşekkür ederim, bebiş doğunca alıp size gelirim bir gün o zaman bir kaç isteğimiz olur sizden:)Sayfanızdaki lezzetlerin hepsi çok güzel, sizin ve annenizin ellerine sağlık, benim annem de gelecek yakında o zaman ben de sayfama daha çok lezzet eklerim umarım:)
sevgiler
Merhaba Sanem
ben de hamur açmayı bilmiyorum. Mantıyı değil ama yöresel yemeğimiz İçli köfteyi yapmayı öğrenmeye and içtim:) Çocuklarımın da tatmasını ve öğrenmesini istiyorum. Yoksa bu tür yemeklerimiz unutulacak korkarım.
sevgiler

Canım Arkadaşım Nazife,
bizim ev senin de evin de o yüzdendir kendi evinde hissetmen:) İnşallah İstanbul'a geçersin, daha sık görüşürüz, yemek alışverişlerimiz daha sık olur:)
Tekrar tekrar ellerine sağlık,
Sen Hınkalı hep anlatırdın ben de inşallah bir gün okullarımız biter, ev hayatımız olur, yaparsın diyordum. O gün geldi çattı, diğer isteğim de memleketini ve anlattığın o güzel bahçenizi ve orda ki doğal yaşamı görmek. Sağlık sıhhatımiz yerinde olsun o da olur inşallah
sevgiler
Merhaba Nilay
hem gurmelik hem de gezip görmek, üstelik bunları anlatıp paylaşmak bundan daha iyi bir iş hayal edemiyorum :) Tam ikimize göre o zaman:)
sevgiler

Merhaba Nazife
evet en iyi arkadaşım dediğim kişi idi, senin de adaşın olan Nazif. İyiyim çok şükür, Nazife'ler hep iyi ve düşünceli oluyor sanırım:)
Sen de iyisin umarım.
Çok sağol güzel dileklerin için
sevgilerimle

Adsız dedi ki...

Pınar,teşekkür ederim,yorumun için.Bu arada memleketimin(Hatay)meşhur yemeği içli köfte yapmayı ben biliyorum,istersen sana ayrıntılı tarif ederim,fotoğraflarla... Sevgiler...Nazife

Pınarın Kulubesi dedi ki...

Merhaba Nazife
içli köfte o kadar yaygın ki ama her yöreye göre de bir o kadar farklı yapılıyor. Mesela bizimkinde dışına salça katılmaz bulgur un ve su ile yoğrulur. İçinde et olur, birde haşhaşlı mercimekli içi ile de olur ama pek yapılmaz. Sonrada mantı gibi kaynar suda haşlanır ve sıcakken afiyetle yenir:)
Sizin ki nasıl yapılıyor, bizim ki gibi salçasız sade ise tarifini verebilirsen çok sevinirim. Annem yapıyor ama anlatamıyor bir türlü:) Eline bakıp kendim kapmam gerekiyor ama nafile:(
sevgiler

Yemekbahane dedi ki...

Pınar,
Akşam akşam canım çekti yahuu ...Ne güzel gözüküyor.Ellerine sağlık.

Müge

Adsız dedi ki...

Merhaba,gördüğün gibi siteni günde bikaç kez ziyaret ediyorum...bazen eski yazılarını okuyorum bazen yorumlara bakıyorum.içli köfte bizde normalde dışında salça olur, zaten bizim orda salçasız yemek olmaz.ama istenirse dışına salça konmayabilir,eltim o şekilde denedi öyle de olur,tercih meselesi.İç harcı kıyma,soğan,az bi biber salçası,baharat.haşlama ve kızartma olarak servis yapılıyor.Geçen hafta yaptım,servis halinin fotoğrafını çekmiştim,istersen senin için yakın bi zamanda tekrar yapıp aşamalarının da fotoğrafını çekerim.Bu arada senin memleketin neresi?Siten de Kastamonu ile ilgili birilerinden bahsetmişsin,kim buralı? Biraz uzun oldu kusura bakma.Sevgiler...Nazife

Hülya dedi ki...

Şu hamur işleri ne kadar lezzetlioluyor di mi?Güzel vakit geçirmişsiniz...Ne kadar iyi gelmiştir sana tahmin edebiliyorum....

Berceste dedi ki...

Pek güzel anlatmışsın. Şarkılı, türkülü :) İlk acele ile bir bakıp geçtim buralardan, dedim ne iş ne becerikli adamlar var mantı bile yapıyorlar :P Sonra Nazif'in, Nazife olduğunu öğrendim. Bahar başıma mı vurdu nedir? Bir tuhafım bu aralar!

Adsız dedi ki...

offf nasıl güzel olmuş. Şarkıda yazılır bu yemeğe şiirde değil mi ama :))

sımmsıcak sevgilerimle...

Hulya dedi ki...

benimde burdaki ahizkali arkadasimin cocuklarinin isimleri oyle,feride'ye feri diyorlar,firuze'ye firuz.bende artik oyle diyorum cok hosuma gidiyor.Hetr hafta sonu biz hinkal yiyoruz desem inanirmisiniz?her gittigimizde hinkal yapiyorlar,yada adina manti dedikleri baya buyuk buharda ozel tencerelerde pirsen manti,

pinar sen nasilsin?bebek nasil?alisverislere baslandimi?ceksene resimlerini bize gostersene...
sevgiler:)

Pınarın Kulubesi dedi ki...

Merhaba Müge
bu can çekmeler çok fena oluyor:) Blog un kötü yanlarından biri:)
sevgiler
Merhaba Nazife
o zaman bir gün Hatay'a gelirsem inşallah tanışmak isterim seninle... Ya da senin İstanbul'a yolun düşerse mutlaka.
Ben Malatyalıyım. Eşim Kastamonu-İnebolu'dan. Bizde dışı sade olur ve haşlanır sadece. Eşim her türlüsünü seviyor. Onun isteği ile kıymayla birlikte ceviz de koymaya başladık içine. Ne güzel hemencecik yapabildiğin bir yemek senin İçli Köfte. Ben de senin gibi yapabiliyor olsam eşim çok mutlu olurdu heralde:)
mail adresim: pinar.unal@gmail.com
sevgiler
Merhaba Hülya
kesinlikle çok iyi geldi:) Çok hevesle beklediğim bir andı bu. Sizlerle paylaşmak için de ayrıca bekliyordum:)
sevgiler
Merhaba Berceste
Nazif deyince benim aklıma hiç erkek olduğu gelmiyor ama arkadaşımın bu doğal ismine çok alıştığımdan sanırım. Ülkesinde Nazif, burda Nazife deniliyor. Bahar başına vurmadı merak etme:)
sevgiler
Merhaba Zerrin,
bu yemek o yörenin en önemli yemeği imiş. Önemli zamanlarda önemli misafirlere yapılanlardan.
o yüzden şiiri de şarkıyı da hakediyor:)
sevgiler
Merhaba Hülyalar:)
beni anlayan biri çıktı sonunda:)
Eğer her haftasonu hınkal yiyor iseniz, bil ki arkadaşların için çok önemli misafirlerdensiniz. Çünkü bu yemek öyle herkese yapılmazmış haberin olsun:)
Buharda özel tencere de olandan da yapmak istedik ama tenceremiz yok. Benim mühendislik damarım tuttu bir süzgeç ve normal tencereden yaparım dedim o olmaz dedi:) kat kat oluyormuş sanırım.
Alışverişe henüz başlamadım bana kalırsa doğuma kadar başlamam:) ama gelen hediyelerini resimleyebilirim:)
alıştınız dimi aldıklarımı gösteriyorum diye, terliklerim için vakit az kaldı, giymeye başlıycam yakında:))
sevgiler

Justin Biebery dedi ki...

Sevgili Pınar, süper bir tarif vermişsin. Canım uzuun zamandır mantı çekiyordu, tez elden deniyorum bunu:))... Teşekkürler.
Fatma.

Adsız dedi ki...

Pınar hanım,öncelikle vermiş olduğunuz hinkal tarifi için çok teşekkür ederim yanlız hingal yemeğini tanıtırken gürcü yemeği olduğunu yazmışsınız halbuki hinkal Dağıstan'a ait hamurlu yemeklerin genel adıdır ve ülkemizde de kafkas göçmenleri tarafında da yapılır. hinkal yemeği gürcüler tarafından da yapılıyor olabilir bunu Gürcü yemeği diye tanıtmak diğer kafkas halklarına karşı haksızlık yapılmış olacaktır.sizden ricam gürcü yemeği ifadesinin değiştirilmesi veya kaldırılmasıdır saygılarımı sunarım...
dağıstanlı

Adsız dedi ki...

HINKAL ARDAHAN YÖRESİNİN EN MEŞHUR YEMEYİDİR HELE KEZ ETİ İLE YAPILANINA DOYUM OLMAZ

Adsız dedi ki...

Allah aşkına bu bir nevi mantının biraz değişiği,siz herhalde gerçek mantı yememissiniz,Hınkal gerçek dağıstanlıların yemeğidir,herkes yapamaz,bazı gercek dagıstanlı bayanlarda yapmayı bilmez,bunun en iyisini Yalova nın Güney köyünde yaparlar,yukardaki gerçek mantı degil,umarım bana kızmassınız.

ziddra dedi ki...

Dağıstan yöresinin yemeğidir. Kıymalının yanında patatesli, lorlu, yumurtalı yapıldığı olur. Mantı gibi yoğurtla servis edilmez. Sarımsak sosu ve suyundan yapılan çorbası sindirimi kolaylaştırır. Yörenin iklimi elverdiğinden yemeğin aslı oldukça ağırdır. Parça et, kuyruk yağı, suda haşlanmış hamur ve çeşitli soslar sanırım bu yemeğin ilk versiyonu. Dağıstandan Sivas ve civarına ciddi oranda göç olduğundan buralarda da bilinmesi normal.

Adsız dedi ki...

Hinkal Dağıstan yöresi yemeğidir,değişik yörelere de aynı isimle yada hengel,hingel vb.ismlerle sirayet etmiştir..Uygur Mantısı ile benzerlik gösterir(Uygur Mantısı buharda pişer)Burda neşredilen mantı da elbet lezzetli görünüyor ancak hinkal değildir.

Adsız dedi ki...

Hello people, I just signed up on this delightful forum and desired to say what's up! Have a wonderful day!

Adsız dedi ki...

[b][url=http://www.louisvuittonwalletsmall.com/]louis vuitton outlet[/url][/b] Just like individuals at this time happen to be viewing for imitation baggage market to apparent an extended time! The previously talked about imitations in an exertion to excellent first-class, classy and elegant goods. The diploma reproduction Louis Vuitton Wallet Men Imitation Lv to return to get able China Quantity Bag to each of the items is definately important and as a consequence can also be as opposed using the actual approach. The producers consume wonderful iron creating nowadays the reproduction plan search and come to feel and additionally , types due to the fact it will probably be.

[b][url=http://www.uggsoutletonlinemarket.com/]uggs outlet store[/url][/b] If she or he expects you to pay hundreds or 1000s of pounds for just a bag, you have each and every proper to every final image that you want if you want to guarantee your self that you are receiving anything you imagine you will be. If the seller hems and haws about giving added photographs or facts, it would become a fantastic plan to stroll away. Which leads us to.

[b][url=http://www.uggukwebsite.co.uk/]uggs sale[/url][/b] Critically really feel concerning the purse you might have excellent now and that which you truly will want in order for it to get an excellent purse. The improved recognition and knowledge in regards to the craze every person needs to acquire the most recent and stylish equipment. Should the Usa to help you determine luxury fever before the economic downturn, then luxurious is predicated on the one of a kind virtue: Innovative technologies, treasured products and customized within their mirrored.

[b][url=http://www.uggsaustraliaofficialwebsite.com/]www.uggsaustraliaofficialwebsite.com[/url][/b] The next "crown" (at 10 o'clock) could be a helium release valve. Analog diving watches will regularly element a rotating bezel, that permits for an easier hunting by means of of elapsed time in a certain position. This really is applied to compute along a dive. Carrying all those boring dresses can make encompassing drearier. This era exams the persistence of even the greatest. But like other factors style earth also incredibly understands.

[b][url=http://www.louisvuittonwebsite.co.uk/]www.louisvuittonwebsite.co.uk[/url][/b] The good news is that you simply usually have handful of tasks as the proprietor with the spot. A lot of the most important ATM businesses supply turnkey remedies, this means they get care of anything from set up by repair and communications. All you'll need is actually a working cellphone line and an periodic trip on the area financial institution..